internetfraude

Er zijn vele manieren van internetfraude. We zullen ons hier beperken tot de meest voorkomende.

Malware

Malware is schadelijke software die vijandige, schadelijke of irritante software op uw computer installeert. Internetcriminelen ontwerpen deze software zodanig dat deze een computer kan infiltreren, zonder dat de gebruiker dit merkt. Malware kan geïnstalleerd worden via e-mail, afbeeldingen of links op websites.

Cyber- en typosquatters

Deze vormen van internetfraude hebben met elkaar te maken, en overlappen deels. Bij cyber- en typosquatters veranderen internetcriminelen de domeinnaam (naam van de website, bijvoorbeeld www.ictkeurmerk.nl) van een website.
De domeinnaam wordt vaak veranderd in een bekende naam, maar dan net iets anders gespeld. Een voorbeeld is www.iphone.com, de enige echte site van Apple. Er bestaan talloze andere websites, zoals www.iphone.nl, die claimen de echte te zijn. Wanneer u naar deze site surft, kan er ongemerkt diverse malware op uw computer geïnstalleerd worden. Bij een typosquatter maakt u zelf een typefout in een domeinnaam. U komt daardoor op een andere site terecht, die fungeert als doorlink-pagina. U wordt doorgelinkt naar een andere pagina, die niet pluis is. Vervolgens kan uw computer geïnfiltreerd worden met diverse malware.

Wat kan ik doen?

Let goed op welke websites u bezoekt. Twijfelt u of u een echte site bezoekt? Dan kunt u altijd een domeincheck doen. U checkt dan of het
domein van de website daadwerkelijk geregistreerd is. .nl-domeinen kunt u checken bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

E-mailfraude

Bij het ontvangen en versturen van e-mail kan veel mis gaan. Zo kan u, bij één typefout in het e-mailadres, al privégegevens versturen naar een internetcrimineel. Ook kunt u diverse e-mails ontvangen die alleen maar als doel hebben u gegevens te ontfutselen. Er kan gevraagd worden naar codes, maar ook of u een bepaalde website wil bezoeken. Klikt u op die link, dan is het mogelijk dat malware op uw computer geïnstalleerd wordt.

Wat kan ik doen?

Wanneer u een e-mail niet vertrouwt, let dan goed op spelling. Wordt er wel correct Nederlands geschreven? Ook kunt u de links, die u naar een bepaalde website willen sturen, controleren door er met de muis op te gaan staan. Er verschijnt dan in beeld naar welke website u gestuurd wordt. Het is altijd beter om een link over te typen in uw browser. Twijfelt u nog? Dan kunt u de organisatie van waaruit de e-mail verstuurd is, ook bellen. Let op: een bank vraagt u nooit om wachtwoorden, codes, nummers of pincodes. Krijgt u toch een e-mail waarin uw bank vraagt om deze gegevens? Neem dan direct contact op met uw bank.

Phishing

Phishing is waarschijnlijk de meest bekende vorm van fraude. Bij phishing probeert een crimineel op een slinkse wijze gegevens van u te ontfutselen. Phishing gebeurt zowel via e-mail als de telefoon, of zelfs in combinatie. De criminelen proberen altijd belangrijke gegevens in handen te krijgen, zoals codes die gebruikt worden bij het internetbankieren.

Wat kan ik doen?

Uw bank, uw internet- en e-mailprovider en andere organisaties zullen nooit om codes, wachtwoorden, nummers of pincodes vragen!
Geef deze daarom nooit weg, maar houd ze altijd voor uzelf.

Lees meer bij wachtwoorden

Wilt u het ICTkeurmerk aanvragen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen direct contact met u op voor een afspraak bij u thuis.

[contact-form-7 id=”820″ title=”Contact form 1_copy”]